top of page

בעיות שינה, נדודי שינה - פתרונות טבעיים

עודכן: 29 במרץ


כשאין בעיות שינה

אם יש לך קושי להירדם, או לישון שינה רציפה עמוקה ואיכותית ממנה קמים עם אנרגיות ליום חדש, זה המאמר בשבילך, ובו אתן טיפים פרקטיים וטבעיים לשינה טובה ורציפה יותר.


אני לא רופאה וההמלצות שאספתי הן לא במקום ייעוץ רפואי, אלו דברים שעזרו לי למשפחתי וללקוחותיי לאורך השנים לישון שינה טובה ואספתי כי אני תמיד מעדיפה דרכים טבעיות על פני תלות בתרופות.


לשינה יש היבטים רגשיים והיבטים פיזיים ואתייחס לשניהם, למרות שהמומחיות שלי היא הסיבות הרגשיות לכל מה שקורה בגוף, תמיד טוב לבדוק גם את הסיבות הפיזיות כי הן שלובות ומשפיעות יחד על איכות השינה, ולסיבות שונות יש פתרונות שונים.


באופן רגיל בחברה שלנו נותנים הרבה יותר דגש לעשייה ולאקטיביות ופחות להוויה, לפאסיביות. אנשים נמדדים לפי ההישגים העשייה, החשיבה וההצלחות שלהם ופחות לפי היכולת שלהם לנוח, להיות, להרגיש טוב, ליצור אוירה טובה סביבם. המצב הזה יוצר באופן כרוני הרבה לחץ אצל אנשים ועודף חשיבה ודאגות, פשוט כי ככה מלמדים אותנו שצריך להיות, עסוקים כמה שיותר, פעילים, לא מלמדים אותנו לנוח ולהרפות, יש אפילו שיפוט על אנשים שחיים בקצב איטי יותר מהמקובל. בטח שכירים, שצריכים להראות שהם עושים כל הזמן אחרת אולי לא צריך אותם ואם יראו שהם לא עושים הם בסכנת פיטורים.


הלילה הוא הזמן של הרגשות לצוף, של כל מה שקרה לנו במהלך היום לעבור עיבוד רגשי ועיכול. וזה מה שאמור לקרות כשחולמים, עיבוד רגשי של מה שהרגשנו, מה שהפחיד אותנו, או הלחיץ או כאב לנו. במשך היום כשעושים כל הזמן אין לנו זמן לעכל ולהרגיש, לפעמים גם אין זמן להגיב למה שכאב לנו.

לכן כל כך הרבה אנשים סובלים מחרדות דווקא בלילה, כשמאטים את הקצב, כי אז הרגשות צפים כדי שנרגיש אותם ונשחרר אותם לדרכם. זה לא נגדנו, זה מה שעיכול עושה. כמו עיכול של אוכל, הגוף יודע לקחת את האנרגיה והויטמינים והמינרלים מהמזון שלנו, ולשחרר כל מה שהגוף לא צריך, ככה גם הנפש שלנו יודעת לעבד ולעכל ולשחרר את מה שמיותר ולספוג את כל מה שמשמעותי והוא למידה עבורנו.

במצב מאוזן, הכל בסדר, מעכלים ומשחררים את המיותר, רגשית ופיזית.


זו אגב הסיבה שלא כדאי לאכול לפני השינה, העיכול הפיזי והרגשי עובדים יחד, ואוכל מעמיס ויכול לפגוע בשינה, אז המלצה ראשונה שלי היא לא לאכול אחרי שעה 20:00 בערב, ולא לישון אחרי 22:00.

אם אכלנו משהו כבד, שקשה לנו לעכל, הוא יפריע לשינה שלנו, בדיוק כמו שאם קרה לנו משהו קשה וכואב במהלך היום, זה יכול להפריע לשינה שלנו. לגוף יש את הקצב שלו וזמן בו מתאים לו לאכול וזמן בו מתאים לו לעכל ועדיף ללכת עם הגוף ולא נגדו, כי כשמשבשים מערכת אחת זה משפיע על שאר המערכות. אם אכלתם מאוחר מדי, השפעתם על מאזן ההורמונים שלכם, על הלבלב, על הכבד, ועל השינה כולה.

זה כמו ללכת לחנות רגע לפני הסגירה, תקבלו יחס פחות טוב, פחות סבלני כי רוצים לסגור. הגוף אוהב את הסדר שלו. תנו לו סדר בלי להפריע לו, תקבלו בחזרה שינה סדירה בלי הפרעות.


מצבים פיזיים ונפשיים שיכולים לשבש את השינה וכדאי לבדוק אותם


חוסר במגנזיום

אנשים ששותים מים מותפלים, שותים מים בלי מינרלים, כך שלרוב האוכלוסיה חסר בגוף מגנזיום. כשחסר מגנזיום בגוף אחת ההשפעות היא קושי לישון, וגם התכווצויות בשרירי השוקיים מתוך שינה, כאבי ראש ועייפות. אפשר לבדוק בבדיקת דם חוסר מגנזיום, ואפשר פשוט לרכוש בלי מרשם מגנזיום כשמרגישים משהו מהסמפטומים האלו. אפשר גם לאכול בננות בהן יש הרבה מגנזיום. אני קונה מאייהרב כדורים של מגנזיום, ויש לי גם שמן מגנזיום שאפשר למרוח ישירות על השרירים לספיגה מהירה. אפשר גם לרכוש מלחי אמבטיה עם מגנזיום.

שימו לב שאם יש בעיות בכליות או לחץ דם - אסור להשתמש במגנזיום!! כדאי להתייעץ עם רופא מה לעשות. ההמלצה שלי היא לאנשים בריאים.


סוכרת

אחד הסימנים להתחלה של סוכרת היא קימה מרובה בלילה לשירותים, כי הגוף מוציא הרבה שתן. כשמאזנים את הסוכרת יש פחות השתנה בלילה. הלבלב גם משפיע על המאזן ההורמונלי ועל המלטונין בגוף וכשחסר מלטונין השינה פחות טובה ורצופה.

אפשר לקבל מלטונין במרשם מהרופא, או לרכוש באייהרב ללא מרשם, אבל כדאי מאוד לטפל קודם בסוכרת כי היא משבשת הרבה מאוד דברים. כאן אפשר לקרוא על הדרך הטבעית שלי לאיזון הסוכרת שלי.


מנפאוזה - גיל המעבר

כשההורמונים מתחילים להשתנות זה משפיע על השינה, כי הורמון השינה מלטונין משתבש, וזה מחזיר אותנו לאפשרות לרכוש מלטונין. מנפאוזה גם יכולה להשפיע על ערכי הסוכר בדם, כדאי לשים לב שהם מאוזנים. את תופעות המנפאוזה אפשר לאזן עם דיקור, רפלקסולוגיה, או שיאצו. כדאי גם לשים לב לישון על סדינים מבדים טבעיים כותנה או במבוק ולא בדים סינטטים, בגלל גלי החום.


מצבים פיזיים חריגים כמו פציעות, שברים, ניתוחים, הריון או מחלות שמשפיעים על השינה

כשחלק גוף כואב או לא נוח, קשה יותר לישון וצריך למצוא איך בכל זאת להצליח לישון.

גם שפעת פשוטה, יכולה לפגוע בשינה אם האף סתום וקשה לנשום. במצב של אף סתום ההמלצה היא לישון על כריות מוגבהות בשכיבה על הגב כי ככה קל יותר לנשום. השינה הכי פחות מתאימה לצינון היא על הבטן כי אז האף נסתם במהירות, תנסו ותראו.


כדאי לבדוק אפשרות להחליף למזרן מתאים

לאחרונה רכשתי מזרן שנקרא קנגורו, אחרי מסע ארוך לחיפוש מזרן שמתאים לכל הרגישויות שלי, ואני ממליצה עליו בחום. מי שפיתח אותו הוא ישראלי בשם נתי, שהיה בעצמו אחרי פציעה מורכבת ויצר את המזרן הזה במטרה לעזור לאנשים כמוהו שמחלימים מפציעה וצריכים מזרן מותאם, אם אתם פונים אליו תגידו לו שרינת גל שלחה אתכם, ותקבלו במתנה הקלטה של סדנת ניקויים אנרגטים לשינה איכותית ורציפה שהנחיתי. עדיף להתייעץ איתו בוואצאפ או בטלפון ולא לרכוש ישירות מהאתר בלי לדבר איתו קודם. הוא נתן לי שירות נהדר, המזרן הזה גם העלים לי כאב שהיה לי בכתף כבר תקופה, ואני ישנה עליו נפלא! מזרן מתאים הוא מאוד משמעותי לשינה טובה, ורק אחרי שישנים על מזרן טוב ומתאים מבינים עד כמה זה קריטי. את מה שעברתי עד שמצאתי את המזרן הזה אפשר לקרוא כאן בדף הפייסבוק שלי, ולמי שרגיש לריחות זה כדאי במיוחד, כי למזרן הזה אין ריח בכלל. כדי לקבל את הסדנה מתנה צריך לזכור להגיד לנתי שהגעתם דרכי והוא יעדכן אותי לאן לשלוח את ההקלטה.


בעיות נשימה, נחירות והפסקת נשימה בשינה

את זה אפשר לפתור עם שיטה שנקראת בוטייקו, אני יכולה להמליץ על מרגלית נועם, ששלחתי אליה כמה לקוחות שלי שסבלו מבעיות נשימה שאמרו להם שלא יפתרו בלי ניתוח מחיצות. היא מלמדת תרגילי נשימה שצריך לתרגל בבית. הנשימה הנכונה פותרת על הדרך גם יובש בעור, בעיות עיכול, וויסות של חום הגוף, ממש מומלץ, וכמובן השינה טובה יותר כשנושמים טוב יותר בלי להתעורר מחנק. הבונוס הוא הפסקת הנחירות, כשמתרגלים את הנשימות בשיטת בוטייקו מפסיקים לנחור. מסתבר שנחירות הן תוצאה של נשימה לא נכונה דרך הפה, וכשלומדים לנשום אחרת השינה גם שקטה יותר.


חרדות שמפריעות לשינה

חרדות הן שילוב של פיזי ורגשי, כי התחושה היא מאוד פיזית, וגם משפיעה מאוד על הרגשות ועל הנפש. אחד הדברים שעזר מאוד לבן האוטיסט שלי לישון היה רכישה של שמיכת כובד. השמיכה נותנת תחושה של חיבוק ומי שזז הרבה בזמן השינה לרוב יזוז פחות עם שמיכת כובד, ואז גם השינה טובה יותר, פחות מתהפכים, והשינה רצופה יותר. ההמלצה היא לרכוש שמיכה ששוקלת 10% ממשקל הגוף, אבל צריך לנסות ולהרגיש. לא לכולם נוח לישון עם שמיכת כובד והיא גם מאוד מחממת, מי שסובל מחום יכול לסבול ממנה. אני קניתי מאמזון ומאיביי, בארץ מחירי שמיכות הכובד יקרים מאוד. יש מישהי שמפרסמת בפייסבוק כל פעם מבצעים על שמיכות כובד באמזון במשקלים שונים, בקבוצה שנקראת ככה נגמר הכסף. משם קניתי כמה פעמים שמיכות כובד מוצלחות במחירים מעולים, תמיד תקראו גם ביקורות על המוצרים לפני שקונים.


סיבות רגשיות לבעיות שינה

טראומות והקושי להרפות

בעיקר אחרי טראומה, אחרי חוויה של חוסר אונים, קשה מאוד להרפות, זה טבעי מאוד, ולכן הרבה אנשים אחרי טראומות סובלים מבעיות שינה וסיוטים. הסיוטים החוזרים הם דרך של הגוף לנסות לשחרר את הטראומה ללא הצלחה. כמעט תמיד בטראומה אנחנו מאבדים חלקים מעצמנו, חלקי נשמה, מאבדים שמחת חיים, מאבדים אמון בעצמנו ובעולם. במקרה כזה כדאי מאוד לקבל טיפול רגשי ואנרגטי כדי להחזיר את החלקים שאיבדנו מעצמנו לעצמנו, כדי לבנות מחדש אמון בעצמנו, בחיים, בעולם, כדי להבין ששרדנו וזה אומר שהיינו מושגחים ומבורכים, מושגחות ומבורכות. גם אם פגעו בנו מאוד. שרדנו וכששורדים אפשר להמשיך לצמוח. אי אפשר למחוק את הטראומה, כמו שלא ניתן לחבר ענף כרות חזרה לעץ, אבל אפשר לצמוח עדיין, החיים כן ממשיכים ואנחנו חלק מהם.


גם בלי טראומה ישירה לפעמים קשה להרפות. בטח אחרי מה שקרה לעם שלנו ב7.10 גם אם לא נפגענו ישירות, כולנו מושפעים. כחלק מהעם הזה, זה קרה לנו וזה קשה מאוד ומאתגר את האמונה של כולנו ואת תחוש הביטחון של כולנו. וקשה להרפות כשאין תחושת ביטחון.


איך אפשר להחזיר את תחושת הביטחון כדי שנוכל להרפות ולהרדם

להתחבר לקרקע. להתקרקע. ללכת יחפים על דשא או חול או אדמה. לעשות כל דבר שיכול להחזיר לנו תחושה שיש קרקע מתחת לרגליים, שיש לנו גוף ושאנחנו מחוברים אליו. אם אפשר לשכב על האדמה או על הדשא ולהרגיש שיש לנו מקום, שהאדמה לא רועדת עכשיו מתחתינו. ושיש גם שמיים.

לכל אחד יש מקום אהוב, טבע אהוב, זה יכול להיות מקורות מים, נחלים, כינרת, ים, הרים, יערות, חורשות, שדות. אני תמיד ממליצה לצאת לטבע כשרוצים להרגיש בבית. אפילו רק לגינה ליד הבית, לראות עץ, שמיים ציפור, מחזיר אותנו לתחושה שיש משהו גדול מאיתנו.

כשאנחנו מרגישים שיש מה שמחזיק אותנו, קל יותר להחזיק את הרגשות שלנו בלי להיות בהצפה.


בקונסטלציה משפחתית עובדים עם ייצוגים, עם חפצים שמייצגים כל מיני דברים, ואפשר לנסות לבקש מהמיטה לייצג מקום אהוב ובטוח בארץ או בעולם, פשוט לדמיין רגע את המקום הזה ושאנחנו שם, שהמיטה זה המקום הזה, ולראות מה קורה בגוף ואיך הוא נרגע.


אגב, זה עובד גם עם ילדים קטנים. היתה לי לקוחה שהבת שלה לא הצליחה להרדם בפעוטון, כי היתה רגילה להרדם עם האמא, ואמרתי לאמא לבקש מהבגד שהפעוטה לבשה לייצג את האמא, ככה שתרגיש שהאמא איתה כל הזמן גם כשהיא בפעוטון. מאותו הרגע הפעוטה הצליחה להרדם שם. אם זה מסקרן אותך, אפשר לראות איך עובדים עם ייצוגים בסדנה המוקלטת הזו כדי לקבל תחושת בטחון והגנה.


כשמרגישים בטוחים, הגוף נרגע וקל יותר להרפות ולהירדם.

אם ממש אי אפשר להרפות, ואם זה משהו משפחתי, כלומר עוד בני משפחה סבלו מנדודי שינה או בעיות שינה, או שיש נושא של שליטה וקושי להרפות, זה לפעמים יהיה קשור לטראומה שקרתה בשושלת, למישהו ששרד בזכות זה שלא הרפה ולא נרדם, או ההיפך, או לצורך להיות כל הזמן בשליטה. אם ניסית הכל שווה לבדוק גם את הכיוון הזה, ולזהות מה קרה בשושלת. מהניסיון שלי, כשמשהו ממש תקוע ולא מוסבר, זה כמעט תמיד קשור למשהו מההיסטוריה המשפחתית, ואפשר בטיפול אישי לעלות על זה וליצור ריפוי גדול לכולם.


רגישות אנרגטית שיכולה להפריע לשינה

בחודשיים לפני שמחת תורה ישנתי רע. היו לי חלומות מוזרים, הגוף כאב לי ולא היה לי נוח. בלילה שבין שישי לשבת, לפני הטבח, חלמתי שאני בקיבוץ שלא הכרתי מתחבאת ממחבלים. אחכ גיליתי שחברות שלי חלמו חלומות דומים וגם הן ישנו רע מאוד לפני הטבח ושאחרי זה השינה פתאום הסתדרה.

אנשים רגישים יכולים לקלוט כל מיני דברים בזמן השינה, זה לא בעיה בעיניי, למרות שזה לא נוח. אני למשל, ידעתי בזכות החלום ההוא שאבי ילדיי ינצל מבארי, כי בחלום ההוא הצלחתי להתחבא ולברוח מהמחבלים וזה היה סימן עבורי שיהיה בסדר והחזיק אותי רגועה לאורך כל השבת ההיא כשהוא היה נצור בבארי.

אם את רגישה אנרגטית כיתבי לי, אולי אוכל לעזור לך ליצור מרחב אנרגטי בטוח יותר עבורך כשאת ישנה כדי שלא יפריעו לך אנרגיות קשות. יש הרבה תמיכה אנרגטית לנשים כמונו. וצפי בהקלטת הסדנה שכתבתי עליה בפסקה הקודמת.


עוד דבר שאני ממליצה עליו מאוד זה להקשיב למדיטציה לפני השינה.

אני מצאתי שהמדיטציות של אורין באנגלית מעולות בשבילי, ובמיוחד סדרה שנקראת ניקוי אנרגיה עם העצמי האלוהי, זה בתשלום, אבל עבורי היה שווה כל דולר, כי אלו מדיטציות פשוט מעולות ומנקות בתדר נפלא. אני משתמשת בהן כבר שנים ארוכות. רוכשים פעם אחת אונליין וזה שלך לתמיד, להורדה או להקשבה דרך האתר.


מה לא כדאי לעשות לפני השינה

לא לראות חדשות או תכנים אלימים, מפחידים, מלחיצים, מכאיבים.

עדיף לא להירדם מול הטלוויזיה כי אנחנו סופגים לתת מודע תכנים בלי שליטה והרבה מהם לא לטובתנו.

לא לאכול לפחות שעתיים לפני השינה.

לא לשתות קפה או לאכול שוקולד כי הם ממריצים.

לא כדאי לריב - גם לא בראש עם עצמנו, אנרגיה של מלחמה לא מרדימה.

לא להילחם בגוף, או במחשבות, לא לנסות להירדם בכוח, לקבל את המצב ולהרפות לתוכו, לנשום אליו.


מה כן כדאי לעשות לפני השינה

לעשות תרגילי נשימה (יש כל מיני, חפשו באינטרנט, נשימה תומכת ברוגע).

להקשיב למדיטציה, אם את מנסה להיכנס להריון יש כאן באתר את המדיטציה לפוריות שאפשר להירדם איתה, או תודה לגוף שהיא רק 6 דקות אבל מרגיעה.

לשתות תה מליסה או תה קמומיל או תה לואיזה, כולם מרגיעים מאוד.

להיזכר בכל הדברים המשמחים שקרו היום, לחשוב על דברים שגרמו לי לחייך, לחשוב על דברים משמחים שיקרו מחר, או על מקומות אהובים, על הטבע.

להודות על כל הטוב שיש כרגע בחיים, על כל מה שהסתדר ומסתדר כבר עכשיו.

לשמוע מוסיקה מרגיעה עם מילים מרוממות או בלי מילים בכלל.

להקשיב לסרטון הזה שיש בו רק ציוץ צפורים ומים, ומסתבר שעוזר לנדודי שינה.


שינה טובה ורציפה היא בריאות, היא מאפשרת לאנרגיה שלנו להתחדש לקראת היום הבא, והיא חשובה מאוד, כדאי להשקיע בשינה טובה ובריאה, כי היא משפיעה לטובה על כל שאר המערכות בגוף ועל הנפש שלנו שגם היא צריכה לנוח להירגע ולהתחדש.

אם אחרי כל זה, עדיין לא הצלחת להירדם, וזה הפך לכרוני, אפשר לכתוב לי, אולי אוכל לעזור.




203 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page