top of page

כאבי בטן

מה הגוף מנסה להגיד לנו כשהבטן כואבת?


במאמר הזה אתייחס לכאבי בטן שלא קשורים למחזור.


בבטן נמצאים אברים פנימיים רבים, - שרובם עוסקים בעיכול, הוצאת החומרים המזינים מתוך המזון, ניקוי הגוף מרעלים ופסולת לאחר המיון (מה מועיל ומה מזיק).

כמו שהגוף ממיין עבורנו איזה חומרים מתוך המזון והשתייה לספוג ואיזה לשחרר מהגוף - כך הוא עוסק במיון החוויות שאנחנו עוברים והלמידה שלנו.


מערכת העיכול מייצגת את הדרך בה אנחנו לומדים וחווים דברים.


בכל חוויה שאנחנו עוברים יש דברים שאנחנו צריכים ודברים שלא. אם אנחנו נתקעים עם חלק שעדיף היה לשחרר - יהיה לזה ביטוי בגוף. אם זה קורה באופן קבוע - יכול להיווצר כאב כרוני, או תופעות של עיכול כמו עצירות, שלשולים, מעי רגיז ואף טחורים.

אפשר לראות קשר ישיר בין הדרך בה אנחנו לומדים לבין העיכול הפיזי שלנו.-


אנשים שמעכלים מהר ונוטים לשלשול

יהיו כאלה שלומדים מהר ושוכחים מהר, ועלולים להרגיש שלא מרוויחים, לא לגמרי סופגים את החומר. לומדים למבחן, ומיד אחר כך שוכחים הכל. הם גם יסלחו בקלות רבה יותר. או פשוט ישכחו שפגעו בהם.

כאב בטן שמלווה עם שלשול מנסה לרמוז לנו שהחיים מהירים לנו מדי, ושאנחנו צריכים למצוא דרך להאט, לתת לעצמנו קצת זמן לעכל מה שקורה לנו. וגם אולי אכלנו משהו לא טוב, ואולי זה קלקול קיבה. שווה לבדוק. ואם אכלנו משהו לא טוב, אולי זה זמן טוב לעצור ולבדוק אם אנחנו גם סופגים אנרגיה שלילית מאנשים בקלות רבה מדי, בלי לשים לב. לאוכל לא טוב יש לרוב ריח וטעם לא טוב, לאנשים עם אנרגיה רעילה - הבטן שלנו תגיב בכיווץ.


אנשים שמעכלים לאט ונוטים לעצירות

לפעמים תהיה להם נטייה לשמור גם חפצים ישנים, לא לדעת למיין מה לזרוק ומה להשאיר. כך גם עם חוויות - עלולים להיתקע עם חוויה קשה, או למשוך יותר מדי מערכות יחסים שהגיע הזמן לסיים אותם.

כאב בטן שמלווה עצירות בא להגיד לנו לשים לב עם מה נתקענו, מה אנחנו לא משחררים? בחיים, במערכות היחסים, בעבודה, בבית? ולרוב יתלווה פחד. מה אנחנו מפחדים שיקרה אם נשחרר? מה נאבד? עצירות יכולה לקרות גם כשלא שותים מספיק מים. ואז הייתי שואלת מה אנחנו לא רוצים להרגיש?


ולפעמים יש לנו תחומים בהם אנחנו מהירים מדי ותחומים בהם אנחנו נתקעים, ואז הגוף לפעמים ייצר שלשול ולפעמים עצירות.


כאבי בטן ואינטואיציה

לכאבי בטן כדאי תמיד לשים לב, הבטן הוא איבר שמחובר גם לאינטואיציה שלנו, ולפעמים הכי קל לגוף לדבר דרך כאב בטן כדי לשמור עלינו מסכנה.

יש לי חברה טובה שניצלה ככה מפיגוע. היא היתה צריכה ללכת לעבודה, והבטן שלה התחילה לכאוב מאוד, במשך חצי שעה היא לא יכלה לקום. ככה פספסה את קו האוטובוס שלה שהתפוצץ באותו הבוקר.

אחרי חצי שעה הכאב נעלם כמו שבא, ורק אח"כ היא הבינה שבזכותו היא ניצלה.


כדי לפתח את האינטאיצה ולדעת מתי הבטן מסמנת לנו משהו, כדאי לשים לב אליה גם כשהכל בסדר איתה ואין שום כאב. ככה כשמשהו לא בסדר, קל יותר לזהות ולשים לב לשינוי. אפשר לתרגל נשימות לבטן כדי להרגיש איך זה כשהבטן במצב רגוע ונעים לה. בטן שכל הזמן לא נוח לה, יהיה קשה להבין אותה, כמו תינוק שכל הזמן בוכה.


כאב בבטן כשיש עודף של חוויות או חוויות שאנחנו לא רוצים בהן

- זה כמו לאכול יותר מדי ו/או אוכל שאנחנו לא רוצים. במצב נורמלי - הגוף פשוט מעכל ומשחרר מהמערכת את מה שמיותר, פיזית - דרך המעיים.... כשהגוף משחרר כל מה שמיותר בקצב שנכון לנו - יש יציאות טובות והבטן לא מתנפחת. כשאין לנו זמן לעכל (למשל, כי יש לחץ), הגוף לא משחרר את הפסולת, גם ברמה הפיזית אבל גם ברמה הרגשית, ואנחנו נשארים עם חוויות שאין להן מקום בגוף.

גם פחד וחרדה יכולים ליצור כאבי בטן, ואז כדאי לעבוד עם הפחדים והחרדות, לכבד אותם, לקבל אותם ולשחרר אותם.

כאבי הבטן פשוט מבקשים התייחסות לרגשות שתקועים שם.


שימו לב מתי מגיע כאב הבטן, האם הוא מופיע בסיטואציות דומות, מול אנשים מסויימים, ובאיזה איזור של הבטן. כאבים בצד ימין של הבטן בחלק העליון שלה קשורים לכבד ולכעסים. כאבים בצד שמאל של הבטן קשור יותר לטחול, ולאשמה. כאבים בסרעפת קשורים יותר ללחץ. כאבים בצדדים של הבטן או באיזור הגב קשורים יותר לכליות, ולנושאי מצפון ומוסר כליות, ואולי רומזים על אבנים בכליות.


גאזים ונפיחויות יעידו על ניסיון להתמודד עם הרגשות דרך הגיון, ניתוח הבעיות ותכנון.

עצירות קשורה לתקיעות. כשיש עצירות כדאי לחפש איפה יש תקיעות בחיים, מה לא זורם כפי שמצפים. עצירות קשורה גם לחוסר סבלנות או לחץ (צריך לחכות שזה יצא). כדי לשפר את המצב של העיכול ולהפחית כאבי בטן צריך מצד אחד ללמוד לא להכניס כל דבר פנימה מיד - פיזית - לבחור מה לאכול, כמה לאכול, איך לאכול. ולאכול בצורה קשובה עם מודעות, לא תוך כדי צפייה בטלויזיה או קריאת עיתון. בנוסף צריך לקחת את הזמן לעכל ולהרפות ממה שנגמר ומיותר.

ולבחון במקביל עם איזה רגשות קשה לנו להתמודד, איזה רגשות קשים תקועים לנו במערכת וחוזרים על עצמם ביומיום, ולמצוא את הדרך שלנו לשחרר אותם.


עוד דבר שחשוב לדעת - כשיש הצפה רגשית בלי פורפורציה ובלי סיבה הגיונית, כמו נגיד זעם, חוסר אונים, תסכול עצום - זו לפעמים ירושה רגשית שקיבלנו מדורות קודמים, ואז קונסטלציה משפחתית יכולה לעזור.

הגוף יכול להחזיק רגשות שלא קיבלו מקום בדורות קודמים, כי הם היו עסוקים בהישרדות ולא יכלו להתפנות לרגשות שלהם, למשל, ניצולי שואה, שאם היו עוצרים לתת מקום לרגשות שלהם הם היו מתפרקים לגמרי, או רוצים למות.


בטיפול שלי אני מזהה את הרגשות האלה, מתי נוצרו ומה הסיבה להם, ומנקה אותם, מה שמשפיע מיידית על הבטן ומשחרר את הכאבים כבר בפגישה הראשונה.


במקביל אין תחליף לבדיקת רופא, יש כאבים שיכולים לרמוז על דלקת בתוספתן ומסוכן לחכות איתם. אני מתייחסת לכאבים כרוניים חוזרים שאין להם הסבר רפואי, שנחשבים פסיכוסומטים.




16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page